Avocatul Poporului (sau Ombudsmanul) și Avocatul Poporului pentru drepturile copilului sunt autoritățile de stat, care împreună cu angajații Oficiului Avocatului Poporului (instituție națională pentru apărarea drepturilor omului), sunt responsabile pentru protecția drepturilor omului în Republica Moldova.
Cum vă poate ajuta
Plângerile privind încălcările drepturilor omului
Ombudsmanul poate examina plângeri despre potențialele violări ale drepturilor omului. Dacă în urma examinării plângerii s-a stabilit că drepturile și libertățile petiționarului au fost încălcate, Avocatul Poporului emite avize consultative cu recomandări privind măsurile ce trebuie luate pentru restabilirea drepturilor petiționarului. Avizul consultativ nu poate fi contestat, iar persoana responsabilă de încălcare trebuie să informeze Avocatul Poporului în termen de 30 de zile despre măsurile luate în vederea restabilirii drepturilor petiționarului. Citește mai multe despre procedura de sesizare.
Restabilirea drepturilor și prevenirea violărilor ulterioare
În cazul în care examinarea Ombudsmanul relevă o problemă într-o lege sau în practica instituțiilor statului, acesta/aceasta poate (a) transmite propuneri și recomandări autorităților și/sau persoanelor aflate în funcții cheie pentru a restabili drepturile persoanelor și (b) propune modificări ale legislației pentru a preveni încălcările viitoare. Ombudsmanul poate contribui, de asemenea, la soluționarea pe cale amiabilă a conflictelor dintre persoane și autoritățile publice. În plus, Ombudsmanul are dreptul de a întreprinde alte acțiuni procedurale specifice pentru a contribui la restabilirea dreptului încălcat.
Informații referitoare la drepturile omului
Dacă doriți să primiți consultații de la Oficiul Avocatului Poporului cu privire la drepturile omului, trebuie să trimiteți întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@ombudsman.md, sau să apelați telefonul fix +373 (022) 23-48-00 sau mobil +373-60-002 -657, sau să vizitați personal Oficiul din Chișinău sau una dintre reprezentanțele regionale situate în Bălți, Cahul, Comrat și Varnița. Oficiul oferă zilnic asistență acordând informații juridice prin intermediul juristului de serviciu. În plus, Ombudsmanul oferă programări lunare pentru persoanele care necesită ajutor.
Activități
- Examinarea și investigarea plângerilor privind încălcările drepturilor omului
- Emiterea de propuneri și recomandări către instituțiile publice și private pentru restabilirea drepturilor omului
- Contribuirea la soluționarea pe cale amiabilă a conflictelor dintre autoritățile publice și alte persoane
- Contribuirea la îmbunătățirea legislației în domeniul drepturilor omului
- Prezentarea de propuneri și recomandări pentru ratificarea sau aderarea la tratatele internaționale privind drepturile omului și furnizarea de sprijin metodologic pentru asigurarea implementării acestora
- Depunerea cererilor și prezentarea opiniilor la Curtea Constituțională
- Inițierea cauzelor în instanță
- Monitorizarea situației drepturilor omului în Moldova, raportare la nivel național și raportare alternativă la nivel internațional
- Creșterea gradului de conștientizare în societate cu privire la standardele drepturilor omului și mecanismele de protecție
- Examinarea plângerilor avertizorilor de integritate și asigurarea protecției acestora
Mai multe informații și contacte
http://ombudsman.md
E-mail: secretariat@ombudsman.md
Tel: +373 (0) 22-23-48-00
Mob: +373-60-002-657
Oficiul Avocatului Poporului
Strada Calea Ieșilor, 11/3
Chișinău, MD-2069
Republica Moldova